Onduidelijke informatie over passagierskaart

CDA stelt vragen over toewijzingsregels gehandicaptenkaart

Boersma hoorde van verschillende inwoners dat het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart moeilijk is. "Met name de passagierskaart lijkt moeilijk te verkrijgen, ook voor mensen die daar wel recht op hebben", vertelt ze. "Steeds langer blijven mensen met een beperking thuis wonen. Bijvoorbeeld mensen met dementie. Maar hoe organiseer je het als mantelzorger wanneer je partner niet meer alleen kan blijven? En je wilt ergens naar toe waar je niet voor de deur kunt parkeren? Thuis blijven? De passagierskaart is een oplossing. Dit is een vorm van de gehandicaptenparkeerkaart. De passagierskaart is bedoeld voor mensen met een handicap die voor vervoer afhankelijk zijn van anderen."

Boersma legt uit waar de verwarring zit: "De website van de gemeente vermeldt alleen dat het mogelijk is een passagierskaart te verkrijgen als iemand niet in staat is meer dan honderd meter zelfstandig te lopen én voor vervoer afhankelijk is van een bestuurder. Niet wordt vermeld dat deze kaart ook verkrijgbaar is bij een ernstige niet lichamelijke beperking. En daar is dementie een voorbeeld van. Want dan is vaak niet het lopen zelf het probleem, maar het niet alleen kunnen zijn."

Het CDA wil van de burgemeester en wethouders horen waarom niet alle informatie op de website staat, en waarom inwoners van Houten bij het sociaal loket wel de juiste informatie krijgen. Door het stellen van de vragen wil het CDA bereiken dat de informatie op de site wordt aangevuld een aangepast. (SV)