• Kinderen luisteren geboeid naar verhalen over de Romeinse tijd

    Irene van Valen
  • Kinderen aan het werk met de schrijfplankjes

    Irene van Valen
  • Het puzzelen met stukjes tegel en deze opplakken

    Irene van Valen
  • Geconcentreerd aan het werk

    Irene van Valen
  • Er hing een gezellige sfeer en ieder had het naar zijn of haar zin op de zolder van het Oude Station

    Irene van Valen
  • Het maken van een Fibula

    Irene van Valen
  • Druk in de weer met de schrijfplankjes of wachten tot de was gestold is

    Irene van Valen

Archeologiezolder vol kinderen

HOUTEN Zestien kinderen bezochten woensdag 23 oktober de Archeologiezolder in het Oude Station om een Romeins schrijfplankje, een mooie mantelspeld (een Romeinse 'Fibula') of een tegel te maken.

door Irene van Valen

ARCHEOLOGIE Na een uitleg over het werk en de plek van de Archeologische Werkgroep in Houten mochten de kinderen als archeologen in bakken zand voorwerpen of scherven opgraven. Ze vonden scherven van kruiken, schalen, vazen en borden, ontdekten een paardentand, een deel van een hoorn en handvatten van keukengerei. Ze onderzochten met elkaar uit welke tijd het kwam, leerden dat glazuur aardewerk waterdicht maakt en wat een kleipijp is. Vervolgens kozen de kinderen een workshop.

SCHRIJFPLANKJE Een Romeins schrijfplankje bestond uit twee houten vlakken die als een boekje met leren koordjes aan elkaar werden geknoopt. In de vlakken goten ze was, lieten dat stollen en schreven er vervolgens in. Thijs (8) zat gebogen over zijn plankje: ,,Het is leuk om te leren over het leven vroeger en grappig hoe ze toen schreven." Jurre vulde aan: ,,Het is leuk om als een Romein bezig te zijn en meer over hen te horen." Demi (10) zei: ,,Schrijven op deze manier is leuk. Het is anders, maar zo deden ze dat ooit. Door de zegel is het echt van jezelf."

STILUS Joop van Herwijnen, een van de vrijwilligers, legde uit dat ze kaarsvet gebruikten, want het is goedkoper en beter beschikbaar dan bijenwas. De kinderen schreven met een stilus, een Romeinse houten pen, en gebruikten het Romeinse alfabet. Iedereen kreeg een voorbeeld van dat alfabet. Als laatste werd het plankje gesloten met een leren koordje en voorzien van een zegel; een platgedrukt stukje klei waarin met een stempel de eerste letter van hun naam gestempeld werd. De stilus schoven ze tussen het leertje en het plankje in.

MANTELSPELD Een Fibula is een mantelspeld en de voorloper van onze veiligheidsspeld. Wie een Fibula wilde maken kon aan het werk met koperdraad en kralen. Door het op een bepaalde manier te buigen en rijgen maakten de kinderen een persoonlijke speld die niet geschikt was om de eigen kleding te spelden, vanwege het dikke koperdraad. Ze spelden het op een stukje vilt. Op de tentoonstelling waren echte Fibula's te bewonderen. Hugo (8) was de enige die startte met het maken van een speld: ,,Ik vind mijn speld heel leuk en prik het thuis op een speciale doek. Ik vind dit een mooi sieraad. Ik wil wel meer weten over de Romeinen, het is leuk dat ze vroeger uit een hoorn dronken."

PUZZELWERK Voor wie wilden ervaren hoe het is om als een archeoloog een vondst in elkaar te zetten lagen op tafel kapotte tegels. Door de stukken op de goede plek te leggen ontstond een mooie tegel. Deze plakten ze op een kartonnetje. Bij dat plakken mocht geen lijm zichtbaar worden. Myrthe (6) zei: ,,Ik vind dit leuk want ik mocht zelf plakken. Horen hoe het in een andere tijd was, vond ik leuk." Mees (8) vulde haar aan: ,,Dat je iets zelf in elkaar puzzelt en plakt is voor mij nu makkelijk, maar voor echte archeologen moet het moeilijk zijn. De stukken liggen dan niet zo mooi voor je." Luna (12)vertelde: ,,Het is interessant om te ontdekken hoe anderen leefden en dingen te herkennen. De Romeinen leefden in een andere tijd, maar we gebruiken veel dezelfde dingen zoals kommen, borden en vazen."

VRIJWILLIGERS De gemaakte spullen mochten mee naar huis in een speciaal daarvoor gemaakt tasje. Lenie Baars organiseert elk jaar deze workshops. ,,Ik ben graag bezig met Archeologie en bedenk graag activiteiten. Ik krijg energie van kinderen. We vinden het belangrijk dat zij leren hoe het leven vroeger was en wat we vinden in de grond waarop zij lopen. Voor de workshops gebruiken we natuurlijk materiaal als hout, steen, leer of glas. Ik wil in de toekomst workshops voor volwassenen organiseren, bijvoorbeeld een sieraad maken van een scherf." Collega vrijwilliger Marina is 63 en de jongste van de Archeologische werkgroep. ,,De oudheid boeit me. Mijn hobby is nu mijn werk. We onderzoeken, restaureren en fotograferen vondsten en brengen alles in kaart. Ik ben daarin vooral bezig met de administratieve kant en help vandaag de anderen mee bij deze workshops." Lenie applaudisseerde aan het eind voor de kinderen. ,,Jullie hebben aandachtig geluisterd en gewerkt. Dank jullie wel." Toen iedereen weg was verzuchtte ze opgelucht: ,,Het is allemaal goed gegaan, we zijn informatief bezig geweest. Volgend jaar weer."