• Lijn 45 wordt vervangen door flexibel openbaar vervoer

    Sharmaine Berkelaar
  • Stefano reist iedere dag van Schalkwijk naar station Houten Castellum

    Sharmaine Berkelaar
  • Schalkwijkers moeten vanaf 9 december bellen voor de bus

    Sharmaine Berkelaar
  • Sharmaine Berkelaar
  • De dienstregeling vervalt vanaf 9 december

    Sharmaine Berkelaar
  • Verlaten bushaltes op de route van lijn 45 en 49

    Sharmaine Berkelaar
  • Stefano reist iedere dag van Schalkwijk naar station Houten Castellum

    Sharmaine Berkelaar
  • Sharmaine Berkelaar

Dienstregeling verdwijnt

HOUTEN / SCHALKWIJK De dienstregeling in Houten-Zuid, Schalkwijk en 't Goy wordt voor een proef twee jaar vervangen door flexibel openbaar vervoer. Inwoners van Schalkwijk zijn er niet blij mee: "Als ik twee keer per dag een bus moet bestellen dan ga ik liever fietsen."

door Sharmaine Berkelaar

Eind dit jaar verdwijnen de vaste lijnen 45, 49 en 149. Dat hebben de provincie Utrecht, de gemeente Houten en de vervoerder U-OV samen besloten. Reizigers kunnen via een app of belletje een busrit boeken en worden daarna binnen 30 minuten bij de opgegeven halte opgehaald. Mevrouw Mohr uit Schalkwijk ziet de plannen niet zitten. Ze maakt dagelijks gebruik van lijn 45 om haar boodschappen in Houten te halen. "Als ik twee keer per dag een bus moet bestellen dan ga ik liever fietsen." Ook de buschauffeur van lijn 45 vindt het onzin dat de vaste dienstregeling wordt afgeschaft. "Het is een ordinaire verkapte bezuinigingsmaatregel. In de ochtend en namiddag is het busje bijna nooit leeg. Deze lijnen hebben gewoon bestaansrecht."

BEZUINIGINGSMAATREGEL Een bezuinigingsmaatregel is het volgens de provincie Utrecht absoluut niet. "Je kan bezuinigen door de bussen minder vaak te laten rijden of de lijnen in te korten maar dat willen we liever niet. We hebben daarom gekozen voor een goed alternatief: bussen laten rijden op bestelling", aldus de woordvoerder van de provincie Utrecht. Eind vorig jaar heeft de vervoerder U-OV een onderzoek gedaan naar het gebruik van deze vaste lijnen en daaruit blijkt dat de bezetting erg laag is. Volgens de vervoerder is het geen optie om de buslijnen te schrappen omdat er in dit gebied zo'n 20.000 reizigers per jaar zijn waar een passend ov-aanbod voor moet bestaan.

Een van die reizigers is Stefano, een scholier uit Schalkwijk. Hij maakt twee keer per dag gebruik van de bus. Stefano: "Ik ga iedere dag op een vast tijdstip met de trein naar Utrecht Centraal. Het is voor mij onhandig om iedere dag een bus te boeken omdat ik dan niet weet hoe laat ik opgehaald wordt en hoe laat de bus op het station aankomt." De vervoerder U-OV zegt rekening te houden met dit soort situaties. "Reizigers kunnen van te voren aangeven hoe laat ze de trein moeten halen en daar wordt bij het plannen van de rit rekening mee gehouden."

VERBETERING BEREIKBAARHEID U-OV geeft aan dat juist de huidige dienstregeling niet aansluit op de behoeften van de reizigers. Mevrouw Geelen uit Schalkwijk is het daar mee eens: "Als je de bus net mist moet je weer een uur wachten, dramatisch." Momenteel rijdt de bus in Schalkwijk één keer in het uur, in de spits twee keer in het uur en op zondag rijdt er geen bus. Vanaf december kan de bus iedere dag tussen 06:00 en 24:00 geboekt worden. De wethouder voor mobiliteit en bereikbaarheid van de gemeente Houten, Kees van Dalen, benadrukt dat de bereikbaarheid van het gebied erop vooruit gaat. "Er komen nieuwe haltes in Molenbuurt en Tull en 't Waal. Jarenlang waren deze plekken met het openbaar vervoer niet bereikbaar en daar kunnen we nu eindelijk verandering in brengen."

LASTIGE VERANDERING Menig Schalkwijker vindt dat de plannen een afbreuk zijn van het openbaar vervoer. Zo denkt ook meneer Kruijssen erover. "De drempel om gebruik te maken van de bus wordt een stuk hoger wanneer je deze van te voren moet boeken, zeker voor ouderen." Wethouder Van Dalen geeft aan dat het initiatief eerst een kans moet krijgen. "Zo'n verandering heeft tijd nodig om te landen. Daarnaast is het flexibel openbaar vervoer niet de enige mogelijkheid die ouderen hebben, ze kunnen ook gebruik maken van de regiotaxi. Ook deze dienst moet van te voren geboekt worden en biedt deur-tot-deur vervoer aan."

In Arnhem en Nijmegen wordt flexibel openbaar vervoer ingezet sinds eind 2016. De dienst heet 'Breng Flex' en won in 2017 de 'Blije Reizigers Vakprijs'. De proef voor 'Breng Flex' duurde een jaar en is wegens succes verlengd tot eind 2019. Op 9 december zou de proef in Schalkwijk van start gaan maar volgens de gemeente Houten is het voorjaar van 2019 realistischer. Wat de voorwaarden zijn voor het verlengen van de proef in Schalkwijk is nog niet bekend. "Het belangrijkste is dat er voldoende reizigers gebruik maken van de dienst en dat ze daarmee tevreden zijn", aldus de woordvoerder van de provincie Utrecht. Wethouder Van Dalen is het hiermee eens: "Als er één persoon is die de auto laat staan om gebruik te maken van het flexibele openbaar vervoer dan is voor ons de proef geslaagd."