• Jan van Rooijen voor zijn ouderlijk huis

    Frank Magdelyns
  • Garage De Vico in 1986

    O.J. Wttewaal

De Vico in Houten: ,,Bij brand in Houten belde je naar de lokale garage"

HOUTEN Tachtig jaar lang was in het hart van Houten een garage te vinden. Inwoners konden hier terecht voor benzine, autoreparaties of voor het melden van brand.

door Frank Magdelyns

Toen garage De Vico in 2006 haar deuren sloot, was Jan van Rooijen (69) de laatste eigenaar. Hij had de garage in de jaren 90 overgenomen van zijn vader. ,,Mijn vader kocht de garage in 1946. Hij was opgegroeid op de boerderij, maar hij had niets met het boerenleven en wilde iets met techniek doen. De naam Vico heeft hij overgenomen van de vorige eigenaar, die de garage in de jaren 20 was begonnen. Vico is een Latijns woord wat in het Nederlands wijk, buurt of gehucht betekent. Doordat vorige eigenaar van Wijk heette is de link naar De Vico snel gelegd."

De garage lag pal onder de gemeentetoren van Houten langs de doorgaande weg tussen Utrecht en Tiel. ,,Wanneer de pont van Beusichem aanlegde, reed er een kleine colonne auto's naar Utrecht. In Houten merkten we dit omdat er een golf van auto's voorbij kwam. Dan werd het soms ineens druk aan de pomp. Dit duurde tot 1987. Toen werd de Rondweg geopend en reed het verkeer niet meer door het Oude Dorp."

Garage De Vico was een familiebedrijf. ,,Ik werkte er vanaf 1966, terwijl ik 's avonds mijn opleiding voor automonteur volgde. Mijn zwager was ook monteur, mijn broer en zussen deden de administratie en de kassa. We kregen van 6 tot 23 uur klanten. Soms stonden we in ons pyjama een auto te tanken. Er was een vaste klantenkring. In de jaren 50 stond deur vaak open. Mensen liepen dan achterom het huis binnen en zeiden dat ze benzine nodig hadden", herinnert Van Rooijen. In de garage werden naast auto's en motoren ook scooters gerepareerd. ,,We verkochten verder fietsen en huishoudelijk apparatuur zoals fornuizen. Ook handelden we in gasflessen. Op de binnenplaats stonden er wel vijftig. Wij brachten die dan op zaterdag rond. De een verwarmde toen zijn huis met olie, de ander met steenkool en weer anderen met gas van onze gasflessen." In de jaren 60 kwamen er meer auto's op de weg, maar was er ook meer concurrentie voor de garage. ,,Er stonden drie garages binnen een straal van 50 meter van elkaar. Maar de ene pomp had Chevron, de andere Esso en wij hadden Shell."

BRANDWEER Ook voor een brandmelding konden de inwoners terecht bij Garage De Vico. Zowel Jan als zijn vader waren actief bij de brandweer. Gemiddeld werd er twee keer per maand brand gemeld. ,,Altijd moest er iemand thuis zijn. Dus bij een verjaardag of als de hond moest worden uitgelaten bleef iemand thuis. Mensen kwamen ook lopend aan de deur vertellen dat er ergens brand was." Bij een brandmelding ging de vader van Jan naar de koetshuis van huize de Grund, het toenmalige gemeentehuis. Daar stond de brandweerwagen, die hij naar het dorp reed. ,,Mijn moeder opende dan tegelijkertijd de kerktoren en liet de sirene afgaan. De andere brandweermannen kwamen naar de kerktoren en trokken hun pakken aan. De toren was tot 1960 de opslag van de brandweer. Hier hingen ook de brandweerslangen te drogen. Daarna kregen we een kazerne aan de Oranje Nassauweg", zegt van Rooijen.

Bij een brandalarm informeerde de familie van Rooijen ook de politie en afhankelijk van de grootte van de brand de burgemeester. Maar ook de burgers bleken geïnteresseerd. ,,Als de sirene ging belden de mensen naar ons om te vragen waar de brand was. Was er brand bij de mensen zelf dan probeerde men eerst zelf de brand te blussen, want als de brandweer kwam kreeg je veel kijkers erbij en dat was nooit leuk." In 1980 kreeg de brandweer van Houten een stil alarm en werd de sirene afgeschaft. ,,We waren het derde korps in de provincie die piepers kreeg. Bij brand moest nu naar een meldkamer worden gebeld. Dat gaf wel rust bij ons in huis. De brandweer kan ik nog niet loslaten. Wekelijks ben ik in de brandweerkantine achter de bar als barmedewerker te vinden."

Met de groei van Houten werd het drukker bij de garage. Er kwamen nieuwe wijken en nieuwe klanten. De Vico draaide volop. Pas toen in 1992 het tankstation aan De Poort kwam werd het rustiger. In 2006 sloot de garage definitief.