• Sophie van Heesewijk is Hoofd Educatie van dansgezelschap Sally. Zij vond de reacties van de leerlingen puur en hartverwarmend.

    Richard Thoolen
  • Cherany Emck is theater programmeur. Zij is blij dat de dansvoorstelling zo goed werd ontvangen.

    Richard Thoolen

Cultuurdag rondom Skyline

HOUTEN Maandag organiseerde Theater Aan de Slinger een cultuurdag voor leerlingen van College de Heemlanden en het Wellantcollege. Als inspiratie werd gebruik gemaakt van de dansvoorstelling 'Skyline'.

door Richard Thoolen

Afdeling Educatie van Theater Aan de Slinger was op zoek gegaan naar een voorstelling die aansprekend zou zijn voor scholieren. Ook aan deze doelgroep wil men graag iets cultureels bieden en de drempel van theaterbezoek verlagen. Er werden vele voorstellingen voor jongeren bekeken, waarna de keuze viel op de dansvoorstelling 'Skyline' van dansgroep Sally uit Maastricht. Programmeur Cherany Emck licht de keuze toe: ,,Wij vonden het een stoere voorstelling met aansprekende thema's voor jongeren. Maar we wilden meer dan alleen de voorstelling gaan bekijken. We hebben de thema's uit de voorstelling ook gebruikt als basis voor workshops waarin de leerlingen het thema direct kunnen ervaren en verder uitwerken."

THEMA'S De workshops werden onder leiding van hoofd educatie van dansgroep Sally, Sophie van Heesewijk, van inhoud voorzien. ,,We hebben veel verschillende thema's in de voorstelling uitgewerkt. De voor jongeren meest aansprekende thema's hebben we er uitgelicht en onderdeel gemaakt van workshops. Hierin kunnen de jongeren de thema's verder uitdiepen en op eigen wijze uitwerken. Eén van de thema's bijvoorbeeld is angst. Hoe gaan ze om met angst? In de voorstelling zie je op het podium een muur staan. Deze symboliseert de angst. De muur is beweeglijk en je kunt er over heen lopen, over heen springen of achter verschuilen. Laat men zich leiden door angst, of weet men die te overwinnen? Dit thema komt terug in twee workshops: Verboden toegang, waarin men aan de slag gaat met het openbreken van muren en barrières om vervolgens de stap in het onbekende te zetten. Of: Dit ben ik!, waarin ze de kracht van hun lijf en stem inzetten om zichzelf te laten zien. Hoeveel durven ze dan te laten zien? We hebben 18 verschillende workshops opgesteld met voor een ieder wel aansprekende inhoud. Men kan ook kiezen voor de workshop Hey DJ!, waarin men van achter een draaitafel een zaal met mensen aan het dansen moet zien te krijgen."

DEELNEMERS Iedere leerling werd in de gelegenheid gesteld om twee workshops bij te wonen. Twee leerlingen van Heemlanden VWO 4, Mijntje en Julia vertellen over hen ervaring. ,,We hebben meegedaan aan de workshop: Ik heb een droom… Deze begon dat we een quote moesten kiezen en dan bij ieder woord een beweging moesten bedenken. Door alle bewegingen achter elkaar uit te voeren ontstond een dans die paste bij de quote. Onze quote was: 'A bucket list has fears and dreams because you have to overcome your fears to achieve your dreams.' Echt gaaf om te doen en bijzonder wat er dan ontstaat." Arleyne heeft een andere quote gekozen: 'It doesn't matter what they say, because if you want something you are unstoppable'. Bij 'it doesn't matter' heeft ze voor een vloeiende veegbeweging met haar hand gekozen die dan gevolgd wordt door een beweging die praten uitdrukt. Bij 'you are unstoppable' een krachtige beweging vooruit. "Heel bijzonder om zo een droom over jezelf uit te beelden."

IN DE ZAAL Tijdens de voorstelling is Sophie van Heesewijk tussen de leerlingen gaan zitten. ,,Ik vind het leuk om reacties uit de eerste hand te krijgen. De leerlingen reageren nog zo puur en direct. In het begin waren ze nog gefocust op uiterlijk en onder de indruk van het gespierde lichaam van één van de dansers. Ze gaven ook blijk van herkenning als ze iets zagen dat ze tijdens een workshop waren tegen gekomen. Toen twee mannelijke dansers elkaar een zoen gaven reageerden ze wat afwijzend, maar toen zich een spanning opbouwde tussen een mannelijke en een vrouwelijke danser moedigden ze ze juist aan door 'zoenen-zoenen' te roepen. Het thema 'liefde' en 'verboden liefde' waren ook onderdeel van de voorstelling. Aan het eind van de voorstelling, wanneer de muziek van Bach klinkt, dansen een man en een vrouw eerst helemaal synchroon, maar dan stapt de man uit het ritme. De leerlingen hadden goed door dat dit verwijst naar een situatie waarin men samen wil zijn, maar dat ook niet kan. Het was een bijzondere ervaring voor de leerlingen waar ze nog lang over zullen denken."