• André Botermans toont tijdens een presentatie het fietsnetwerk van Houten.

    Richard Thoolen
  • André fietst vaak op de enige echte houten Houtense fiets en komt daarmee op de leukste plekken.

    Richard Thoolen

André Botermans: internationaal fietsambassadeur van Houten

HOUTEN André Botermans heeft zijn droombaan gevonden als internationaal fietsambassadeur. Hij reist over de hele wereld om door middel van presentaties en lezingen het fietsbeleid en de stedenbouwkundige aspecten van de gemeente Houten uit te dragen.

door Richard Thoolen

De naam Botermans is bij alle kinderen van Nederland bekend: het is de achternaam van de hoofdpersoon Bram van het populaire kinderboek 'Het leven van een loser'. Eerste vraag aan André is of er een relatie bestaat. André: ,,Ik heb de boeken in de originele taal gelezen en daar heet hij anders, maar mocht hij toch familie van me zijn, dan zit hij vast in de arme tak, ik ben meer een winner."

André is geboren in Vlaardingen en heeft zijn jeugd doorgebracht in het Brabantse Oss. Daar doorliep hij het Atheneum en ging vervolgens naar de HTS in Tilburg. André: ,, Ik wilde iets gaan doen met techniek en mensen en besloot Stedenbouwkunde te gaan studeren. Ik studeerde in 1989 af en het bijzondere was dat Houten toen al opgenomen was in de collegeboeken, tezamen met de Maaspoort en de Haagse Beemden. Houten was toen bij lange na niet wat het nu is, en was net begonnen met de eerste groeitaak." Vervolgens volgde André de Academie voor bouwkunst waar hij in 1998 zijn diploma kreeg. André solliciteerde op een vacature van de gemeente Houten die op zoek was naar een stedenbouwkundige om de eigen gelederen te versterken. André: ,,Ik mocht mijn carrière bij de gemeente Houten beginnen op de prachtige datum van 1-1-2001. Er werd die dag een nieuwjaarsreceptie gehouden die voor mij extra feestelijk was."

TAKEN André vervult de functie van Internationaal Fietsambassadeur nu al 18 jaar met veel enthousiasme. Wat maakt deze functie zo aantrekkelijk? André: ,,Het is een bijzonder boeiende, uitdagende en veelzijdige baan. Als stedenbouwkundige krijg je te maken met complexe vraagstukken en kun je als adviseur het verschil maken. Als voorbeeld kan ik de spoorverdubbeling voor Houten-Zuid geven. Daarbij kregen we te maken met Prorail die een snelle oplossing voorstond. Maar dat wilden wij niet. Je moet dan politiek sterk in je schoenen staan, anders denderen ze als een trein over je heen. Wij wilden een oplossing die Noord en Zuid met elkaar zou verbinden en geen scheiding met zich mee zou brengen. Wij kwamen met het plan om het spoor op te tillen en daaronder een fietstransferium aan te leggen. Een oplossing die veel duurder was, maar wel veel praktischer en duurzamer."

VISIE Volgens André ligt aan de basis van het succes van Houten een visie die door alle colleges werd en wordt gedeeld. André: ,,Het begon al in 1978 toen Houten haar eerste bouwtaak kreeg toegewezen. Het risico bestond dat de grote boze buitenwereld het rustieke dorpje Houten wel even snel kwam ombouwen tot een efficiënte maar ook lelijke stad. Door het ontwikkelen van een eigen visie van de toenmalige stedenbouwkundigen en politici kon dat voorkomen worden en slaagde Houten er in haar eigen koers te bepalen en zich te ontwikkelen tot de unieke fietsstad die zij nu is. En nog steeds blijkt de combinatie van goede ontwerpers en goede politici een belangrijke succesfactor."

UNIEK IN DE WERELD Omdat Houten zo succesvol en uniek is, bestaat er belangstelling vanuit de gehele wereld. Het is één van de taken van André om alle geïnteresseerden van informatie te voorzien. André: ,,Vanuit de hele wereld komen groepen naar Houten. Ik verzorg voor hen presentaties en rondleidingen. Ook komen er veel studenten met een vakmatige belangstelling. Maar ook eigen inwoners en politici geef ik te pas en te onpas informatie. Met name voor politici is het belangrijk om over alle informatie te beschikken om een goed plan te kunnen opstellen of juiste beslissingen te kunnen nemen. Ook ga ik af en toe naar het buitenland om onze visie en oplossingen te presenteren. Zo ben ik onder andere naar België, Zweden, Zwitserland, Mexico, Amerika en Canada geweest."

GA KIJKEN André vindt dat je stedenbouwkundige zaken het beste ter plekke kunt bestuderen. Hij trekt er dan ook regelmatig met groepjes op uit en dan het liefst op de fiets. André: ,,Je kunt het vergelijken met het kopen van een huis. Bekijk je het plaatje in de folder dan zie je een vrijstaand huis, met mooi uitzicht, een blauwe lucht en een ruime tuin. Maar ga je ter plekke kijken dan blijkt het huis ingekapseld tussen andere huizen met een meter tussenruimte, uit te kijken op een fabriek en nauwelijks tuin. Zo werkt het ook met stedenbouw. Ga ter plekke kijken en je krijgt een veel betere indruk van de situatie, de mogelijkheden en de risico's."

AMUSANT Fietsen is in veel landen niet zo gebruikelijk. André: ,,Laatst had ik een groep met onder andere Zuid-Afrikaanse mensen. Deze bleken helemaal niet te kunnen fietsen. We hebben geprobeerd om ze het met een snelcursus van 10 minuten te leren, maar uiteindelijk zijn ze maar bij iemand achterop gaan zitten. Ook is fietsen in veel landen niet van gevaar ontbloot, bijvoorbeeld in Amerika, Noorwegen of Australië. Die mensen komen hier met beschermende kleding en een fietshelm op en verbazen zich dat ik gewoon met bloot hoofd en in mijn pak op de fiets stap. 'Cycling here is easy and safe' ,zeg ik dan. Ook bijzonder zijn Chinese en Japanse mensen. Die buigen eerst voor je en geven je een kaartje waarop een trits van functies en titels vermeld staat. Het zijn veelal jongelui van aan jaar of 30, strak in het pak. Ik ben dan wel benieuwd waar zij alle bij de functies behorende ervaring hebben opgedaan."