• Dit zijn de leerlingen van de gastgezinnen samen met de schoolcoördinator en de directrice

    Leerkracht

“Niet iedereen loopt op klompen….”, een internationaliseringsproject op de Openbare Daltonschool De Plantage.

15-10-2019, 14:20 | Lezersnieuws | Joeri

De voorbereidingen voor basisschoolleerlingen en leerkrachten uit Gozo (Malta), Portugal, Spanje en Oostenrijk, die na de herfstvakantie in Houten op de Daltonschool komen, zijn in volle gang.

Het Erasmusplus project gaat over vooroordelen, het herkennen en onderkennen ervan. Zo zullen de kinderen van de partnerscholen bij hun “host”maatje een week in de groep meedraaien en ze zullen samen een presentatie over de Houtense Daltonschool of over Nederland maken. Een opdracht die past in het onderwijsconcept van de school. Na schooltijd gaan de “Guest pupils” naar hun gastgezinnen en enkelen zullen ook blijven logeren.

Vooraf hebben de kinderen van de partnerscholen thuis een vragenlijstje mogen invullen over hun verwachtingen over de gastschool en hun bezoek aan Nederland. Enkele buitenlandse leraren hebben al aangegeven, dat deze kinderen al een traditioneel beeld hebben van ons land met “molens en kaas. Na hun bezoek geven de kinderen op hun eigen school een presentatie over hun bezoek en krijgen ze nogmaals een vragenlijstje over de ervaringen die ze hebben opgedaan”, daarna worden de lijstjes vergeleken en besproken.

De leerkrachten van de partnerschool zullen hun leerlingen op school bezoeken, maar ook lessen bijwonen. Ze kunnen een deelproject ervaren, waarbij ouders van De Plantage met een buitenlandse achtergrond zullen vertellen over hun verwachtingspatroon over Nederland. Een van de ouders gaf al aan dat “Ik wist vooraf al wel dat in Nederland niet iedereen op klompen liep en het zeewater niet onmiddellijk zou binnenstromen, maar gewone dingen zoals iedereen feliciteren die op verjaardagbezoek komt en dat ene koekje bij de koffie, waren wel opmerkelijk. Mijn hele gezin en ik waren enorm onder de indruk van de ruimte en het vele groen in Houten. We kwamen uit het zuiden van Engeland en deze rust hadden we zeker niet verwacht”.

Deze ouders gaan mogelijk ook gastlessen geven in de groepen op de Daltonschool.

De kinderen van De Plantage gaan ook op reis naar het buitenland. Een enorme stimulans voor hun Engelse spreekvaardigheid en zelfstandigheid.

Het spreekt voor zich dat iedereen op de school blij is met de ruime subsidie die de school van het Nuffic, het Nationale Agentschap kreeg om dit tweejarige Erasmus plus project te kunnen uitvoeren. Ze willen hun ervaringen graag delen met andere scholen en kijken uit naar de bezoekers die na de herfstvakantie komen.